Page 3 - Media Expres nr. 11 / noiembrie 2021
P. 3

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI
                                                                                             EDITORIAL



           Anuarul Media Expres 2021­2022 s­a

           lansat la începutul lunii noiembrie





            // de Mihai Pavelescu //
           Media  Expres  a  lansat  oficial Anuarul  Media  Expres  2021­2022,  în
           versiune online și tipărită, continuând seria cataloagelor distribuitorilor
           de  conținut  din  industria  de  comunicații  și  audiovizual  din  România
           începută  în  anul  2003.  Publicația  este  disponibilă  online  și  pe
           dispozitivele  mobile,  gratuit,  la  adresa  www.mediaexpres.ro,  unde
           poate fi comandată și în format tipărit.

               În mod semnificativ, datele financiare pe   Europa  continentală,  în  special  în  Spania,
           anul 2020 arată că pandemia a adus profituri   Olanda și Germania.
           pentru  televiziuni,  care  au  luat  zeci  de   La  capitolul  dedicat  televiziunilor  cu
           milioane de euro în plus față de ce așteptau   licențe audiovizuale emise în România pentru
           de la piață, după campania ‘bani pentru presă’   satelit, cablu și digital terestru, cifra de afaceri
           a  Guvernului  Orban,  în  contextul  pandemiei   totală  a  celor  126  de  companii  cu  obiect  de
           COVID­19.  Distribuția  TV  a  avut  cifre  de   activitate  de  televiziune  (același  număr  de
           afaceri în scădere față de 2019, ca și zona de   companii  cu  cel  din  anul  anterior)  a  fost  de
           publicitate cu excepția publicității online.  506,6  milioane  de  euro,  cu  aproape  100  de
               În  primul  capitol  al  Anuarului  Media   milioane  de  euro  mai  mult  decât  în  2019  ­
           Expres,  destinat  companiilor  cu  avize  de   415,1  milioane  de  euro,  pe  fondul  campaniei
           distribuție TV prin cablu, satelit și IPTV, sunt   anti­COVID­19.  Cu  o  balanță  a  contului  de
           prezentate  134  de  companii,  față  de  147  în   profit de peste 113 milioane de euro, față de
           2019,  188  în  2018  și  220  în  2017.  Cifra  de   93,9 milioane de euro în 2019, se vede că anul   creștere de 2,32%.
           afaceri  a  acestora  a  scăzut,  în  2020,  la  3,5   pandemiei  a  fost  un  succes  financiar  pentru   Anuarul Media Expres folosește ca surse
           miliarde de euro, de la 3,7 miliarde de euro în   televiziuni.        registrele  de  companii  cu  avize  de
           2019, incluzând toate serviciile de tip telefonie   La  capitolul  “Echipamente  și  servicii”,   retransmisie furnizate de Consiliul Național al
           și internet.                       Anuarul  Media  Expres  include  un  număr   Audiovizualului,  revizuite  pe  parcursul  lunii
               Pierderea  cumulată  pe  industria  de   dublu de companii listate cu cifrele de afaceri,   octombrie 2021, împreună cu bilanțurile de pe
           distribuție  TV  și  telecom  din  2019,  de  22   prin  adăugarea  unor  prestatori  de  servicii   site­ul  Ministerului  Finanțelor.  De  asemenea,
           milioane de euro, a fost inversată spectaculos   locali  care  contribuie  în  zona  de  servicii  la   Anuarul  folosește  datele  comunicate  de
           până la un profit de 136 de milioane de euro,   relația  directă  cu  telespectatorii,  prin   companiile  de  televiziune  pentru  lista  de
           anul trecut, după ce Telekom și­a transformat   instalarea de antene de recepție prin satelit și   televiziuni  internaționale  și  site­urile  proprii
           pierderile din 2019, de 167 milioane de euro,   nu numai.             ale  televiziunilor  pentru  datele  de  contact  și
           în profituri de 30 de milioane în 2020.  Spre  deosebire  de  televiziuni,  piața  de   alte detalii.
               În  topul  profiturilor  s­au  aflat  Orange,   radio a scăzut la capitolul încasări, în 2020. În   Sponsorii  principali  ai  Anuarului  2021­
           RCS & RDS și Telekom, în vreme ce Vodafone,   septembrie  2021,  erau  82  de  companii  cu   2022  sunt  în  ordinea  apariției  în  catalog:
           care a preluat UPC cu tot cu datoriile istorice   obiect de activitate transmisia programelor de   WARNER   TV,   DISNEY  JUNIOR,  AMC,
           de pe vremea când compania cumpăra rețele   radio, care realizau o cifră de afaceri de 25 de   TELESTE,   DISNEY   CHANNEL,   TVX   /
           locale  și  regionale  ca  să  intre  pe  piață,  s­a   milioane de euro, profitul global pe industrie   INTERLAN,  NATIONAL  GEOGRAPHIC,  NAT
           plasat la polul opus, al pierderilor.  fiind de 3,1 milioane de euro. În 2019, cifra de   GEO WILD, PERUVISION, TEMATIC CABLE și
               Anuarul  Media  Expres  include  o  listă   afaceri  a  radiourilor  private  era  de  27  de   TEMATIC MEDIA GROUP
           extinsă de companii ce distribuie TV, separate   milioane de euro.       Revista Media Expres este independentă
           pe obiecte de activitate, din care se vede cum   Cifra de afaceri a 44 de agenții de creație   de  grupurile  de  presă  existente  pe  piaţa  din
           cabliștii tradiționali, în frunte cu RCS & RDS,   și  strategie  de  comunicare,  monitorizate  de   România  şi  apare  neîntrerupt  din  anul  2000.
           au împreună o cifră de afaceri mai mică (1,457   Anuarul  Media  Expres,  a  fost  în  2020  de   Site­ul  www.mediaexpres.ro  a  fost  lansat  în
           milioane de euro) față de telecomurile majore   107,01 milioane de euro, în scădere cu 18,7%   anul 2001, iar Anuarul Media Expres apare din
           Orange  și  Vodafone  (2,092  milioane  de  euro)   față  de  2019,  dar  profitul  net  cumulat  s­a   anul  2003.  Revista  a  fost  un  partener
           și cele alte câteva zeci de firme mici care nu   ridicat la 8,87 milioane de euro, cu 2,6% mai   tradițional al convențiilor de cablu și singura
           au ca obiect principal de activitate distribuția   mult față de anul precedent.  publicație  din  România  cu  expunere  la
           TV, dar oferă și aceste servicii.      În 2020, 48 de agenții de Public Relations   târgurile  internaționale  de  broadcasting  și
               Anuarul  include  și  o  pagină  dedicată   au avut cifre de afaceri cu 15,2% mai mici față   comunicații  precum  IBC  Amsterdam,  MIPTV
           distribuției  de  conținut  online  notificat  în   de 2019, ajungând la 43,94 milioane de euro.   Cannes  și  NATPE  Budapesta.  Revista  Media
           România  sau  „servicii  la  cerere“,  potrivit   Cifra  de  afaceri  cumulată  a  76  de  agenții  de   Expres   este   înregistrată   în   catalogul
           definiției  oficiale,  din  care  lipsesc,  de   comunicare  digitală,  monitorizate  de Anuarul   publicațiilor cu ISSN 1582­2591 și colecția sa
           exemplu,  Netflix,  PrimeVideo,  HBO  GO  și   Media Expres, s­a ridicat la 97,33 milioane de   poate  fi  consultată  la  Biblioteca  Națională  a
           furnizorul  din  România  Tiff  Unlimited.  Lista   euro în 2020, în creștere cu 2,85% față de anul   României  și  în  alte  biblioteci  din  țară  ca
           este  comunicată  de  CNA  și,  probabil,  va  fi   2019.             urmare  a  respectării  prevederilor  legii  111  /
           ultimul  an  fără  brandurile  menționate,  după   În  2020,  58  de  companii  de  cercetare  și   2005 privind Depozitul legal.
           preconizata modificare a Legii audiovizualului   sondare a pieței pe care le­am monitorizat au
           și  includerea  tuturor  furnizorilor  de  conținut   realizat o cifră cumulată de afaceri de 132,27
           online sub efectele legii.         milioane  de  euro,  față  de  129,28  milioane  de   NOTĂ:
               În  ceea  ce  privește  televiziunile  străine   euro pentru 47 de companii luate ca referință   Cursul mediu al euro folosit în Anuarul Media
           care  au  notificat  difuzarea  pe  rețelele  de   la nivelul anului 2019. Patru noi companii au   Expres  pentru  calcularea  cifrelor  de  afaceri
           cablu,  satelit  și  IPTV  din  România,  merită   apărut  în  această  branșă,  realizând  cifre  de   ale companiilor în anul 2020 a fost de 4,8371
           menționat  transferul  aproape  total  al   afaceri cumulate de aproape două milioane de   de lei pentru un euro (în 2019 a fost de 4,7452
           licențelor  din  Marea  Britanie,  post­Brexit,  în   euro! Piața a înregistrat, în aceste condiții, o   de lei).



                                                                                                              3
   1   2   3   4   5   6   7   8